Foto: DELFI
Latvijas publika pret "Renault" ieviesto budžeta grupas automobiļu zīmolu "Dacia", neskatoties uz daudz bagātākās valstīs iegūto atzinību un paša ražotāja iepriekš necerēto pieprasījumu, joprojām izturas, maigi sakot, ar aizspriedumiem.

Foto galerija

Kamēr piedāvājumā bija tikai visnotaļ arhaiskais un neizskatīgais sedaniņš "Logan", tas bija labi saprotams, taču kopš "Dacītes" uznāciena ir aiztecējis ne mazums ūdeņu. Tagad ar "Dacia" logotipu tiek ražota jau vesela modeļu plejāde un jaunākais izstrādājums – krosovers "Duster" – nudien ir godīgi pelnījis pavisam citādu uzmanību. Atgādināšu, ka "Duster" nupat noslēgtajā prestižākajā Eiropas automobiļu konkursā "Car Off The Year" iekļuva starp septiņiem izraudzītajiem finālistiem, bet konkurentos tur bija jaunāko Eiropas tirgus spēkratu viss zieds.

Foto: DELFI

"DELFI Auto" jau iepriekš atzinīgi novērtēja "Duster" sabalansētās braukšanas un rites komforta īpašības, kas mūsu ceļu raibajam kokteilim ir ļoti piemērotas. Novērtēja arī "Dasterītī" uzplaukt sākušo "Dacia" dizainu, kā arī produkta un cenas attiecību. Taču individuālajiem testiem ir viens mīnuss. Žurnālists saņem sapucētu, nopulētu auto un dīleri to, ja ne gluži ar tik pat spodru virsbūvi, tad vismaz bez bojājumiem vēlas saņemt atpakaļ. Un izmēģinātājs-žurnālists ar apvidus tipa auto nonāk dilemmas priekšā. Pamēģināt tā, kā auto ir pelnījis, jeb domāt par to, lai tikai uz spožajiem spēkrata sāniem neparādās kāds skrāpējums, lai, pasarg' Dies', kaut ko nenodarītu kādam bamperim vai vēl trakāk piekarei un nenokļūtu kādā neoficiālā "melnajā" sarakstā, no kura personām mašīnas testiem izsniedz nelabprāt.

Tāpēc "DELFI Auto" ar prieku atsaucās aicinājumam pēdējās rudens siltajā dienās piedalīties ""Dacia Duster" žurnālistu ekspedīcijā", ko rīkoja "Renault" reģiona izplatītājs sadarbībā ar vietējie dīleriem un PR kompāniju "BPS". Jāpiebilst, ka lielā Eiropas pieprasījuma dēļ "Duster" pieejamība Baltijā pašlaik ir visnotaļ limitēta. Tādēļ, lai uz ekspedīciju iegūtu desmit demo automobiļus, uz Rīgu bija atvesti arī igauņu un lietuviešu "Dasteri".

Pasākuma galvenais mērķis bija parādīt "Duster" spējas bezceļos. Zinot, ka šo ieplānotās trases posmu Kuldīgas un Skrundas tuvumā gatavo pazīstams apvidus autosporta speciālists Ēriks Paculs, jau iepriekš paredzēju, ka ar vienkāršu pavizināšanos pa meža celiņiem, ko bez īpašām grūtībām spētu ne tikai jebkurš krosovers, bet pat parasts vieglais auto, gan jau nebūs jāsamierinās.

Foto: DELFI

Tieši tā arī notika un līdzpaņemtie gumijas zābaki un cimdi lieti noderēja. No notikumu atspoguļošanas viedokļa žēl, ka liela daļa bezceļu notikumu risinājās rudens vakara agrajā krēslā un vēlāk pilnīgā tumsā. Tāpēc nav labu, notikumus pilnībā atspoguļojošu fotogrāfiju. Kaut kāda nojausma jau pēcpusdienas gaismā lika ķerties pie man galīgi svešām metodēm. Lūdzu kolēģi Viesturu Kundziņu no "WhatCar.lv" ar līdz galējībai vienkāršu un nepiemērotu digitālā fotoaparāta kameriņu uzfilmēt epizodi grants karjerā. Pievienotajā video failā redzamais karjera padziļinājums pavisam noteikti neietilpa organizatoru rekomendētajā izmēģinājuma vietu sarakstā. Taču, juzdams "Duster" potenciālu, es noriskēju tajā laisties iekšā. "BPS" šefs (bijušais Latvijas automobiļu federācijas ģenerālsekretārs) Andris Berķis, šo pašdarbību pa gabalu redzot, nosodoši kratīja galvu, bet brūno "Duster" apturēt bija jau par vēlu.

Prastajā video rullītī nekas īpaši traks neizskatās, taču gan Andris, gan mans improvizētais operators Viesturs pēc tam teica, ka licies – tur arī paliks.

Man pie stūres ne mirkli neradās bažas, ka nokārtu galvu nāksies meklēt kolēģu palīdzību. Ar "All Mode" pilnpiedziņu un visnotaļ pieticīgu 1,5 l dīzelīti (tiesa, niknāko 109 Zs versiju) bruņotais "Duster", paklausīgi sekoja stūrei un rimti ņurdēdams, bez aizdusas un vājuma pazīmēm ar šķērsli tika galā. Gan jau kolēģi no "TV5 Autoziņām", ar piemērotu aparatūru būs safilmējuši gana citus tās dienas notikumus. Sekojiet raidījumiem televīzijā!

Taču karjera bedre izrādījās tikai tāda odziņa salīdzinājumā ar tiem pārbaudījumiem, ko Ēriks Paculs "Duster" bija sagatavojis mežā. Līdz pirmajiem patiesi nopietnajiem dubļiem tikām jau tumsā. Un jau otrajā dubļu akacī iesēdās paša Ērika vadošā mašīna. Tiesa, ne "Duster", bet ar tādu pat "All Mode" bruņots "Renault Koleos". Brauciena turpmākā gaitā bija gan vilkšana tauvā, gan citas ierastas īstu bezceļu pasākumu izdarības un apstiprinājās vecum vecā patiesība, ka liela nozīme šādos apstākļos ir ne tikai auto tehniskajām spējām, bet arī blīvei starp stūri un sēdekli.

Vēlāk pie vakariņām pieredzējušais Ēriks Paculs atzina, ka esot pārsteigts par "Duster" spējām: "Kad man piedāvāja sagatavot šim automobilim pārbaudījumus, iesākumā biju visai skeptisks. Domāju, kāda jēga un vajadzība dzīt īstos dubļos parketnieku. Tik un tas neko ievērības cienīgu neparādīs. Taču servisā apskatījis auto no apakšas, sāku domas mainīt. Kārtīga metāla panna sargā motoru, transmisiju un daļu priekšējās piekares. Kardāns paslēpts virsbūvē, nekā lieka un viegli nolaužama vai noraujama arī nemanīju. Kad vēlāk ar saņemto "Duster" veidoju trasi, nācās atzīt, ka auto ir labs neceļu bridējs. Taču pēdējo nedēļu pirms pasākuma daudz lija un trase jums žurnālistiem bija jūtami smagāka nekā iepriekš man. Šovakar pārliecinājos, ka "Duster" būtu labs agregāts ne tikai lauku cilvēkiem ikdienas vajadzībām, bet, mazliet pieķīlēts, arī visnotaļ konkurētspējīgs apvidus rallija sacensībās, jo labi stūrējas, paklausīgi vācas sānslīdēs. Ļoti intriģējošs automobilis par salīdzinoši zemu cenu".

Foto: DELFI

Man atliek vēlreiz piebilst, ka "Duster" atzīstami ripo arī pa asfaltu, teicami iztur grants ceļus un ir pietiekami ērts salonā. Pieminētā tehniski it kā līdzīgā "Koleos" neveiksme salīdzinājumā ar "Duster" ir pavisam vienkārši skaidrojama. Lielāks svars, zemāks klīrenss, garākas pārkares gan priekšā, gan aizmugurē un rezultāts, kā saka krievi "на лицо" (burtiskā tulkojumā – uz sejas). "Duster" neceļos tiek cauri tur, kur "Koleos" nespēj. Vēl jāpiebilst, ka pasākuma laikā nevienai no automašīnām netika nodarīti nekādi tehniski bojājumi (ja neskaita krūmu atstātās švīkas uz virsbūves), lai gan žēlot tās neviens speciāli nežēloja un braukšanas apstākļi bija pietiekami sarežģīti.

Iepriekš individuālajā testā man šķita, ka tik maza tilpuma dīzeļmotors varēja būt taupīgāks, jo toreiz kopējais vidējais patēriņš bija 7,5 litri uz simta, bet uz šosejas grozījās ap sešiem litriem. Pēc ekspedīcijas Rīgā atgriezos ar 474,8 km nobraukumu, kas veikts ar vidējo ātrumu 40,3 km/h un vidējais degvielas patēriņš ar visu stundām ilgušo ņemšanos pa bezceļiem bija tikai 8,2 litri uz 100 km.

Iepriekš salīdzinošajā testā ar konkurentiem "Toyoata RAV4" un "Mitsubishi ASX" par tehniku "Duster" liku trīs zvaigznītes, taču tagad, pēc "Dacia Duster" žurnālistu ekspedīcijā izbaudītajiem piedzīvojumiem šo vērtējumu ar pilnu atbildību paceļu līdz četrām zvaigznēm.

Tehniskie rādītāji (ražotāju dati)

 Dacia Duster 1,5 dCiDacia Duster 1,6i
Garums (mm)43154315
Platums (mm)1822 (bez spoguļiem)1822 (bez spoguļiem)
Augstums (mm)1695 (ar jumta rel.)1695 (ar jumta rel.)
Riteņu garenbāze (mm)26732673
Klīrenss (mm)210210
Priekšas pārkares leņķis (º)3030
Aizmugures pārkares leņķis (º)3636
Rampas leņķis (º)2323
Pārvarama brasla dziļums (cm)3535
Bagāžnieka tilpums (l)408408
Pašmasa (kg)1180-12941160-1250
Pilna masa (kg)1730-18441710-1800
Apgriešanas diametrs (m)10,7610,76
Motors1,5 dCi (1461 cm³)
maks. jauda 109 Zs pie 4000 apgr./min.
maks. grieze 240 Nm pie 1750 apgr./min.
1,5 dCi (1461 cm³)
maks. jauda 85 Zs pie 3750 apgr./min.
maks. grieze 200 Nm pie 1900 apgr./min.
1,6i (1598 cm³)
maks. jauda 105 Zs pie 5750 apgr./min.
maks. grieze 148 Nm pie 3750 apgr./min.
Degviela DīzeļdegvielaBenzīns E95
Piedziņa4WD / 2WD4WD / 2WD
Ātrumkārba6MT / 5MT6MT / 5MT
Maksimālais ātrums (km/h)dCi 85 2WD - 155; dCi 110 2WD - 171; dCi 110 4WD - 1682WD - 165; 4WD - 160
Dinamika 0-100 km/h (s)dCi 85 2WD – 13,9; dCi 110 2WD – 11,8; dCi 110 4WD – 12,52WD - 11,5; 4WD - 12,8
Degvielas patēriņš (l/100 km)Pilsētā: dCi 85 2WD - 5,7; dCi 110 2WD - 6,4; dCi 110 4WD - 6,5
Uz šosejas: dCi 85 2WD - 4,9; dCi 110 2WD - 4,9; dCi 110 4WD - 5,3
Jauktā režīmā: dCi 85 2WD - 5,1; dCi 110 2WD - 5,3; dCi 110 4WD - 5,6
Pilsētā: 2WD - 9,7; 4WD - 10,4
Uz šosejas: 2WD - 6,4; 4WD - 7,0
Jauktā režīmā: 2WD - 7,5; 4WD - 8,0
Degvielas tvertnes tilpums (l)5050
BremzesPriekšā ventilējamas disku
Aizmugurē trumuļu
Priekšā ventilējamas disku
Aizmugurē trumuļu
CO2 emisijas (g/km)dCi 85 2WD – 135; dCi 110 2WD – 139; dCi 110 4WD – 1452WD – 177; 4WD - 185
Tehniskās apkopes ciklsPēc 20 000 km nobraukuma vai reizi gadāPēc 20 000 km nobraukuma vai reizi gadā

"Dacia Duster" aprīkojuma pakāpes un cenas eiro

Duster 1,6i (105 Zs) 2WD 5MT10 373
Ambiance 1,6i (105 Zs) 2WD 5MT11 770
Ambiance 1,6i (105 Zs) 4WD 6MT13 363
Ambiance 1,5 dCi (85 Zs) 2WD 5MT12 937
Laureate 1,6i (105 Zs) 2WD 5MT13 040
Laureate 1,6i (105 Zs) 4WD 6MT14 634
Laureate 1,5 dCi (85 Zs) 2WD 5MT14 208
Laureate 1,5 dCi (107 Zs) 2WD 6MT15 236
Laureate 1,5 dCi (109 Zs) 4WD 6MT16 827


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!