Foto: DELFI
Informācija par gaisa piesārņojuma pieaugumu Rīgā rosina pārdomas, kas tad tiek darīts, lai piesārņojumu mazinātu. Katrā sevi cienošā Eiropas pilsētā, īpaši jau vecajās ES dalībvalstīs, vietējās pašvaldības iniciē un īsteno pasākumus, kuru mērķis ir samazināt iedzīvotāju veselībai bīstamo piesārņojumu, kā arī CO2 izmešu apjomu.

Nav vēlreiz jāizdomā divritenis, bet kārtējā ārvalstu komandējuma laikā Rīgas domes vadība un atbildīgās amatpersonas varētu iepazīties arī ar šādu kolēģu pieredzi. Nožēlojami, ka gaisa kvalitātes uzlabošanas programma Rīgas domē akceptēta, baidoties no ES sankcijām, par gaisa piesārņojuma palielināšanu, nevis rūpējoties par rīdzinieku veselību.

Eiropas pilsētās ir izplatīta prakse atļaut videi draudzīgam transportam, kā elektroauto, hibrīdauto un, iespējams, arī ar gāzi un ūdeņradi darbināmiem spēkratiem izmantot stāvvietas par velti. Lai arī ekspertu prognozes neliecina, ka tuvākajā laikā sagaidāms straujš elektroauto skaita pieaugums, tomēr šādi pasākumi rosinātu Rīgā dzīvojošos un strādājošos autovadītājus pārkāpt videi draudzīgākos transporta līdzekļos. Vairākās ES dalībvalstīs autovadītājiem pēc elektromobiļa iegādes daļa naudas tiek atmaksāta tieši vai arī nodokļu atvieglojumu veidā.

Plaši apspriestie plāni celt pilsētas pievārtē lielas autostāvvietas, lai tālāk uz pilsētas centru autovadītāji pārvietotos ar sabiedrisko transportu, šobrīd palikuši uz papīra, tomēr arī tas būtu risinājums, ņemot vērā nepārtraukti pieaugošās degvielas izmaksas. Pie kam, samaksājot saprātīgu cenu par piepilsētas stāvvietas izmantošanu, autovadītājs saņemtu talonu, ar kuru sabiedrisko transportu varētu izmantot par velti vismaz divas reizes – uz centru un atpakaļ.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nodoms diferencēt gada nodokļus spēkratiem ar dažādiem CO2 izmešu apjomiem būtu apsveicams, ja atkal "neostu" pēc kārtējā maksājumu palielinājuma. Videi draudzīgajam transportam nodoklis būtu jāsamazina, tomēr pārējiem nedrīkst palielināt. Jau tā Latvija izceļas ar īpaši augstiem regulārajiem maksājumiem, kas jāveic autovadītājiem, un ir skaidrs, ka zemās pirktspējas dēļ lielākā iedzīvotāju daļa brauc ar auto, kuru var atļauties, nevis kuru gribētu balstoties uz ekoloģiskiem apsvērumiem.

Latvijas Automoto biedrība (LAMB) kā Starptautiskās automobiļu federācijas (FIA) dalībniece, jau 2010.gadā pievienojās Globālās degvielas ekonomijas iniciatīvai "50 by 50", kuras mērķis ir līdz 2050.gadam par 50% samazināt degvielas patēriņa un par 50% CO2 izmešu apjomu. Iniciatīvā iesaistījusies FIA, Starptautiskais transporta forums, Starptautiskā enerģijas aģentūra, ANO Vides programma, kā arī citas dažādu valstu institūcijas un organizācijas.

LAMB noslēgusi sadarbības līgumu ar Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrību par tehniskās palīdzības sniegšanu elektroauto vadītājiem uz ceļa.

Aicinām gan citas sabiedriskās organizācijas, bet it īpaši jau valsts un pašvaldību institūcijas aktīvāk iniciēt un iesaistīties gaisa piesārņojuma ierobežošanas pasākumos, vairāk domājot par savas valsts iedzīvotāju veselību, nevis baidoties no ES sankcijām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!