Foto: LETA
Vai ir korekti sodīt autoīpašnieku par neizdarītu pārkāpumu? Nav nepieciešama nedz akadēmiska izglītība, nedz nozīmīga dzīves pieredze, lai bez kavēšanās atbildētu uz jautājumu – protams, ka nedrīkst.

Tomēr ne visas atbildīgās amatpersonas Latvijā to izprot un atbalsta, tādēļ Latvijas Automoto biedrība (LAMB) jau vairākus gadus norāda uz prettiesisku sodu piemērošanas kārtību, kas paredz autoīpašnieka sodīšanu, nepārliecinoties par viņa atrašanos pie spēkrata stūres fotoradara fiksēta ātruma pārkāpuma brīdī.

Pēc LAMB domām, tā ir pretrunā ar cilvēka tiesībām saņemt sodu tikai par veikto pārkāpumu. Šo uzskatu pauž arī jaunievēlētais Tiesībsargs Juris Jansons, akcentējot, ka esošais regulējums pieļauj situācijas, kad pie atbildības var tikt sauktas personas, kuras nav vainojamas konkrētā pārkāpuma izdarīšanā. Turklāt šajā situācijā auto īpašniekam ir liegtas iespējas apstrīdēt sodu, jo to var darīt vienīgi pārkāpumu izdarījusī persona. Līdzīgu uzskatu pauda bijušais Tiesībsargs Romāns Apsītis.

Pašlaik Latvijā ceļu satiksmes kontrolē tiek izmantoti četri fotoradari, bet drīzumā būs 140. Tātad paralēli solītajam efektam, uzlabojot satiksmes drošību, vairāk nekā trīsdesmit reizes var pieaugt autoīpašnieku neapmierinātība ar viņuprāt nepieņemamu sodu piemērošanas kārtību. Nav īsta pamata atsevišķu amatpersonu paustajam, ka reālā autovadītāja identifikācija prasīs lielus cilvēku un finanšu resursus. Pat sociālajā tīklā "Facebook" ir pieejama programma draugu atpazīšanai pēc fotogrāfijām.

Ir vēl kāda jautājumus izraisoša pretruna. Ja pārkāpums tiek fiksēts uzņēmuma transporta līdzeklim, tad sodu var apmaksāt pats uzņēmums, un autovadītājs par to var pat neuzzināt, savukārt, ja noteikumus pārkāpj privātā autotransporta vadītājs, sods tiek uzlikts tikai īpašniekam personiski.

Mūsu, gan amatpersonu, gan dažkārt sabiedrības kopumā problēma meklējama mazspējā minimizēt riskus jau sākumposmā, pirms tie ir radījuši ievērojamu sabiedrības satraukumu un neizpratni. Šobrīd, ja reiz Tiesībsargs ir aicinājis veikt labojumus Ceļu satiksmes likumā, lai novērstu pretrunas un cilvēka tiesības pārkāpjošas normas, ja reiz LAMB kā autovadītāju intereses aizstāvoša sabiedriska organizācija jau vairākus gadus zvana trauksmes zvanu minētajā jautājumā, ja pret sodu piemērošanas kārtību savā pētījumā vēršas arī sabiedriskās politikas centrs "Providus", Saeimai nekavējoties būtu jāķeras pie likuma labojumiem, lai tad, kad valsts ceļmalās tiks izvietoti jau trīsdesmit piecas reizes vairāk fotoradaru, Satversmes tiesu un iespējams pat Eiropas Cilvēktiesību tiesu neapraktu prasības no Latvijas autoīpašniekiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!